ניהול ידע

מנוע הזכויות הלאומי: 6 חודשים של חדשנות טכנולוגית

הכירו את מנוע הזכויות הלאומי: מנוע חיפוש ייחודי המשלב טכנולוגיות AI ו-Machine Learning לניהול מידע מקיף. המערכת מציעה מענה הוליסטי לניהול מידע ומפגישה בין הכרת ומיצוי הזכויות המגיעות לנו, לבין אבטחת מידע ושמירת הפרטיות.

מנוע הזכויות הלאומי

לא תיפלו מהכיסא אם נאמר לכם שנתונים מלאים, מדויקים ועדכניים הם הבסיס להצלחתו של כל ארגון באשר הוא. ואכן, בשנים האחרונות ארגונים וחברות ממגוון תחומים חווים צמיחה משמעותית במידע העסקי אותו הם יוצרים ומתחזקים, כאשר במקביל הופך המידע לעשיר, רב ערוצי יותר מאי פעם ומאתגר יותר למיפוי. עם הגידול בהיקף הדאטה ומורכבותה, עלה גם הצורך בפתרון טכנולוגי מקיף ושלם, המאפשר ניהול מידע עשיר ומסועף.

כשמיצוי זכויות פרטני פוגש טכנולוגיה חדשנית: הכירו את מנוע הזכויות הלאומי

על פי נתוני הוועדה לביקורת המדינה, אי מיצוי זכויות על ידי אזרחי המדינה נאמד במאות מיליוני שקלים וכאן נכנס לתמונה מנוע הזכויות הלאומי: פרויקט חדשני שנולד מתוך צורך אמיתי שעלה מהשטח ומשלב מענה מדויק ומותאם לאתגר בניהול מידע מערכתי, מקיף ועשיר, אך בה בעת פרסונלי ומדויק.

מטרת מנוע הזכויות הלאומי הוא לסייע לכל אזרח/ית ותושב/ת בישראל לאתר ולבדוק את זכאותו, באופן מותאם אישית ואנונימית, לזכויות הניתנות על פי דין. מדובר במנוע חיפוש מתקדם וייחודי מסוגו המאפשר איתור זכויות לאזרחים ולתושבים ישראלים בהתבסס על פרמטרים שונים ומצבי חיים מגוונים. המנוע פותח תחת תקני אבטחת מידע והגנה על הפרטיות מהמחמירים ביותר.

מנוע הזכויות נמצא בהרצה, וכולל נכון לעכשיו זכויות של אזרחים ותיקים, אך בעתיד הקרוב יתרחב לזכויות של קהלי יעד נוספים.

מנוע הזכויות הלאומי הוא פרויקט פיתוח ייחודי וחדשני, ששם דגש על החשיבות באיתור ומיצוי זכויות באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, אבל לא פחות מכך, על התמקדות בגורם האנושי ויצירת חווית משתמש נגישה וידידותית.

המערכת הוקמה ופותחה על ידינו במסגרת מכרז מסוג אתגר שערכו מטה המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית" ורשות התקשוב הממשלתית, ששייכים כיום למשרד הדיגיטל הלאומי, בהיקף כולל של כ-55 מיליון שקלים.

שידוך מושלם בין זכויות לזכאים להן – כך זה עובד:

בשונה ממערכות אחרות המשמשות לאיתור זכויות, מנוע הזכויות הלאומי מספק חווית משתמש ייחודית, פרטנית, מותאמת אישית באמצעות טכנולוגיה מתקדמת, ממשק ידידותי ונגיש לכולם. כל אלה מתקיימים תחת תקני אבטחת מידע ושמירת הפרטיות מהגבוהים מסוגם.

איך גרמנו לזה לקרות? 

באמצעות מענה על מספר שאלות באופן אנונימי ומאובטח, בקלות, בנוחות וללא כל תשלום המערכת תכיר את המשתמש ותקבל את המידע הנחוץ לה על מנת להתאים את הזכויות להן הוא עשוי להיות זכאי. המנוע מבסס את התוצאות על מנגנון חוקים רב עוצמה שמכיר את התנאי הזכאות של הזכויות במערכת, ויודע למצוא את אלו העשויות להתאים למשתמש.

נשמע פשוט, נכון? ובכל זאת, היו כמה וכמה אתגרים בדרך

האתגר המרכזי

איך מתשאלים, מאתרים ומחשבים תנאי זכאות של אלפי זכויות לצד שמירה על חווית משתמש גבוהה? למשימה זו רתמנו טכנולוגיות מתקדמות לניהול מידע, אינטליגנציה מלאכותית ולמידת מכונה.

האתר והמערכת פותחו באמצעות פלטפורמת ה-Data Management שלנו, פלטפורמה חדשנית, פורצת דרך ליישום מערכות לניהול ידע וטרנספורמציה דיגיטלית המשלבת טכנולוגיות AI מתקדמות לניתוח שפה טבעית (NLP) ולמידת מכונה (Machine Learning).

Privacy By Design – אבטחת מידע והגנת הפרטיות כצורך בסיסי

ההבנה כי המשתמשים באתר מעלים אליו אינפורמציה פרטית הצריכה עמידה בסטנדרטים מהגבוהים בתחום אבטחת המידע והגנת הפרטיות. לצורך כך לווה הפרויקט בייעוץ משפטי וייעוץ בתחום אבטחת המידע והגנה על הפרטיות  וכן ננקטו מגוון צעדים טכנולוגיים המסייעים בהצפנת המידע אותו מספקים הגולשים.

הסיר והמכסה – איתור הזכויות הרלוונטיות והתאמתן באופן ייחודי ופרטני

כדי לספק חווית משתמש איכותית, מיטבית ומותאמת אישית, מחשב המנוע אילו שאלות יש להציג למשתמש בהתבסס על נתוניו, כך שיספקו את ההתאמה הגבוהה ביותר. מצד שני על מנת שלא להתיש את המשתמש בשאלון ארוך מוצגות לו מינימום השאלות הנדרש כדי לאתר את הזכויות הרלוונטיות ביותר. לשם כך יושמו במערכת אלגוריתמים מעולמות האינטליגנציה המלאכותית (AI) וניתוח שפה טבעית (NLP).

חשיבה על צרכן הקצה – חקר משתמשים וחווית משתמש ייחודית

כיצד מפתחים מערכת המיועדת לסייע לאוכלוסיות שונות שרמת האוריינטציה הדיגיטלית שלהן שונה, אך נזקקות עד מאוד לשירותיה? מנוע הזכויות מציע ממשק ידידותי למשתמש, בהיר וקל לתפעול אשר מספק נגישות למידע גם לאוכלוסיות מגוונות כדוגמת אזרחים ותיקים, אנשים עם מוגבלות, או אנשים עם אוריינות דיגיטלית נמוכה. לצורך פיתוח הממשק נערך מחקר משתמשים רחב היקף ועמוק במיוחד, חקר התנהגות כלכלית ואפיון מעמיק של שפה ומיקרו-קופי ועיצוב גרפי.

לברוא עולם ב-6 חודשים

הקמת המערכת החלה בתהליך מחקר משתמשים עמוק ורחב, חקר התנהגות כלכלית, תהליך אפיון שפה ומיקרו-קופי, בנוסף לאפיון שפה גרפית ועיצוב.

בשלב הבא פותח שאלון אנונימי וידידותי למשתמש, באמצעותו המערכת לומדת לאתר את הזכויות המגיעות אזרח או תושב ישראל. השאלון קל, פשוט ומאפשר מענה לפי בחירה ואינו מחייב מענה לכלל השאלות. בנוסף לממשק הנגיש, מתבסס המנוע על מנגנון למידה חכם, דינמי ופרטני, אשר מאפשר התאמה של השאלות ביחס לאלו שנשאלו וסינון של שאלות שאינן רלוונטיות. זאת ועוד, מנגנון הלמידה הייחודי  מאפשר למערכת התאמת זכויות מדויקת מתוך אותן תשובות ונתונים שסופקו.

חשוב לציין כי על אף המורכבות הטכנולוגית, פותחה המערכת בתהליך פיתוח מואץ, במשך שישה חודשים בלבד וזאת תחת דרישות אבטחת מידע ופרטיות מן המחמירות ביותר שמציבה הממשלה.

לאתר מנוע הזכויות: mybenefits.gov.il

לפרטים נוספים צרו קשר.